Mesajul
Preasfințitului Petru către tineri la Gala Voluntarilor ATOM
„Drumul care duce la virtute este la început anevoios, greu de străbătut, plin de multă
sudoare și durere și cu urcuș. Din pricina asta, nu poate oricine pune piciorul
pe el, pentru că merge drept în sus, și nici să ajungă cu ușurință în vârf cel
care a pus piciorul pe el. Dar cel ajuns sus poate să vadă că drumul este neted
și frumos, că este ușor și lesne de străbătut și mai plăcut decât celălalt
drum, care duce la viciu, pe care fiecare îl poate lua îndată, că-i este la
îndemână”
(Hesiod, Munci
și Zile, 286-290).
Dragi tineri, purtători ai flăcării speranței,
În decursul
existenței sale, Biserica n-a uitat să-și îndrepte mesajul ei către tineri,
către aceste mlădițe care își vor întinde ramurile în viitor, pline de viață și
dornice de a purta cuvintele Mântuitorului Hristos printre semenii lor, fiind
astfel exemple vii ale unei trăiri autentice, creștine.
Pe cât este
de frumoasă și binecuvântată de Dumnezeu această trăire în virtuți, pe atât de
greu se dobândește, mai ales astăzi, când semenii își trăiesc viața în mocirla
păcatelor, dar curățirea de această mocirlă poate fi posibilă dacă Îl urmăm pe
Cel care este ,,Calea, Adevărul și Viața”
(Ioan 14, 6). Oare ce altceva ne descoperă cuvintele Sf. Ap. Pavel dacă nu
neputința că fără Dumnezeu nu putem face nimic (Ioan 15, 5), când a rostit cuvintele
„Căci nu fac binele pe care îl voiesc, ci
răul pe care nu-l voiesc, pe acela îl săvârșesc” (Romani 7, 19). Nimic nu
putem face fără ajutorul lui Dumnezeu, fără harul Său. Numai Iisus Hristos, Dumnezeu-omul, oferă libertate deplină.
Iubiților,
Omul ca
persoană creată după chipul și asemănarea lui Dumnezeu (Facere 1, 26-27) are
libertatea imprimată în ființa lui, dar despre ce libertate vorbim, dacă omul
murdărește necontenit haina luminoasă primită la botez? Omul singur se amăgește
când, prins în vâltoare păcatelor, crede că poate ieși oricând vrea el, pe cont
propriu. Cum poate el să iasă când este lipsit de Duhul Sfânt și puterile îi
sunt sleite, când vede că mulțimea păcatelor și a patimilor dau năvală și se
sufocă? Astăzi, mai mult ca oricând, sunt actuale cuvintele „Adâncul cel mai de jos al păcatelor m-a înconjurat şi se sfârşeşte duhul
meu; ci, întinzându-Ţi, Stăpâne, Braţul Tău cel Înalt, ca pe Apostolul Petru,
Îndreptătorule, mântuieşte-mă”. Omul nu poate fi liber atâta timp cât
păcatul îi guvernează viața. El devine într-adevăr liber când începe să
trăiască teocentric, adică atunci când viața lui gravitează în jurul lui
Dumnezeu.
Iisus Hristos, Fiul veșnic al lui Dumnezeu, S-a făcut om
tocmai pentru a elibera pe oameni de păcat, de duhurile răutății și de moarte,
acestea fiind obstacole majore ale libertății spirituale a omului. În această
privință, Sfântul Apostol Pavel spune că Fiul lui Dumnezeu S-a făcut om „ca să surpe prin moartea Sa pe cel ce are
stăpânirea morții, adică pe diavolul și să izbăvească pe aceia pe care frica
morții îi ținea în robie toată viața” (Evrei 2, 14-15). Mai precis, Domnul Iisus Hristos, Noul Adam,
prin ascultare smerită de Dumnezeu până la moarte pe Cruce și prin Învierea Sa
din morți, eliberează pe oameni din starea de robi ai păcatului, ai duhurilor
rele și ai morții, înălțându-i la starea de „fii
ai slavei lui Dumnezeu” (cf. Romani 8, 21). Ca rod al lucrării mântuitoare
și eliberatoare a lui Hristos, prin Sfântul Botez, se dăruiesc creștinului
iertarea păcatelor, înfierea după har și învierea din moarte, adică o viață
spirituală nouă, după cum a promis Iisus Hristos, zicând: „Eu sunt Învierea și Viața, cel ce crede în Mine, chiar dacă va muri,
va trăi” (Ioan 11, 25). Iar viața cea nouă a celor care cred în Hristos se
cultivă în Biserica lui Hristos prin harul Duhului Sfânt pentru dobândirea
vieții veșnice în Împărăția lui Dumnezeu. Așadar, libertatea spirituală
integrală a omului în Hristos este libertatea deplină de a iubi pe Dumnezeu și
pe oameni în timp și în eternitate.
Referindu-Se la această libertate, Domnul Iisus Hristos
ne învață astfel: „Veți cunoaște
adevărul, iar adevărul vă va face liberi” (Ioan 8, 32). Aici adevărul este
însăși Persoana Sa divino-umană, Care realizează în Sine comuniunea de iubire
eternă a lui Dumnezeu cu umanitatea. De aceea, mai târziu, Iisus Hristos
precizează: „Eu sunt Calea, Adevărul și Viața.
Nimeni nu vine la Tatăl Meu decât prin Mine” (Ioan 14, 6), adică Hristos
este Calea spre Adevăr, iar Adevărul ultim este Viața eternă din Împărăția
Preasfintei Treimi. Întrucât Duhul Adevărului este Duhul Sfânt (cf. Ioan 14,
26; 15, 26; 6, 13-14), Apostolul Pavel mărturisește că „unde este Duhul Domnului acolo este libertatea” (2 Corinteni 3,
17). Însă, Sfântul Apostol Petru avertizează că libertatea celor ce cred în
Hristos, dăruită lor de Duhul Sfânt, nu este libertate de-a săvârși răul, ci
libertate de-a săvârși binele: „Trăiți ca
oamenii liberi, dar nu ca și cum ați avea libertatea drept acoperământ al
răutății, ci ca robi ai lui Dumnezeu” (1 Petru 2, 16). Această libertate
spirituală a omului de-a săvârși binele ca iubire smerită față de Dumnezeu și
iubire milostivă (darnică) față de oameni este de fapt libertatea deplină pe
care au dobândit-o sfinții după ce au luptat timp îndelungat cu patimile
egoiste, cu duhurile rele și cu teama de moarte, prin rugăciune, pocăință și
post. Iar acești sfinți nu sunt numai monahi, ci și o mulțime de credincioși
mireni care au întemeiat familii, au dat naștere la copii și i-au crescut în
credință și în iubire față de Dumnezeu și față de oameni. Prin urmare, această
libertate deplină este dar al lui Dumnezeu primit prin Botezul în apă și în
Duh, însă este și luptă duhovnicească permanentă a omului credincios cu
propriul său egoism, pentru a rămâne permanent în starea de iubire smerită față
de Dumnezeu și în iubire milostivă (darnică) față de oameni.
Dragi tineri,
În fața voastră se așterne viața primită
ca dar de la Dumnezeu, pe care numai El o poate lua, dar noi suntem cei care o
putem înfrumuseța cu valori creștine, idealuri curate, gânduri luminate și
fapte săvârșite în adevărul mântuitor. Prin toate proiectele pe care le-a
întreprins Episcopia de Ungheni și Nisporeni prin părintele secretar Vadim
Corostinschi, Președintele Asociației Tinerilor Ortodocși din Moldova, am
urmărit pe cât de mult posibil să vă arătăm calea cea dreaptă care duce la
Hristos; să vă creăm anturajul prielnic să legați prietenii curate, să vă
manifestați intelectual și religios în comuniune unul cu altul; și mai presus
de toate să vedeți ,,cât de bun este
Dumnezeu cu cei drepți la inimă” (Psalmul 72, 1) și să faceți cu tot
dinadinsul de acum înainte voia Lui în viața voastră!
Am dorit să organizăm această Gală
pentru a vă mulțumi într-un mod solemn și special pentru proiectele pe care
le-ați realizat cu prietenii voștri; pentru momentele binecuvântate de Dumnezeu
în care v-ați manifestat frumos și pentru binele semenilor voștri; pentru
dârzenia pe care ați arătat că o aveți, așa cum trebuie să o aibă un tânăr
creștin ortodox, care știe poruncile lui Dumnezeu și își rânduiește viața
conform acestora.
Fiți binecuvântați, Dragii Noștri! Har,
milă și pace, de la Dumnezeu-Tatăl și de la Domnul Iisus Hristos, Mântuitorul
nostru! Dumnezeu să vă răsplătească truda pe care o depuneți întru mărirea
Numelui lui Dumnezeu, într-ajutorarea semenilor și înfrumusețarea vieților
voastre cu fapte bune.
† Petru
Episcop de Ungheni și
Nisporeni
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu