Trebuie să ne rugăm
neîncetat în orice loc, dar mai ales în biserică, până când darul lui Dumnezeu
se va pogorî şi va lumina mintea noastră și o va îndepărta de lângă lucrările diavolului. Iar lucrările
diavolului prezente în
mintea noastră în timpul rugăciunii
sunt imaginaţia şi
raţiunea.
Dacă
vede diavolul că mintea noastră a
trecut cu ajutorul lui Dumnezeu de „vama” imaginației, el ne așteaptă la
„vama” rațiunii,
care este mai greu de trecut.
Ca să
putem birui aceste curse diavoleşti din timpul rugăciunii,
imaginaţia şi
raţiunea,
mintea trebuie să se coboare în inimă cu
pocăință și
smerită
cugetare, prin care se ard toate relele din minte şi
inimă.
Dacă
mintea noastră este risipită și
nu ne putem ruga aşa cum se cuvine, să ne
smerim gândindu-ne
că
suntem în
iad, să
citim din psaltire, ceaslov, acatistier şi alte rugăciuni
până când mintea se va aduna
și
liniștii.
Sfântul Ignatie
Briancianinov, care a fost un mare lucrător și învățător al rugăciunii
inimii, ne arată că lucrarea rugăciuni are două perioade. În perioada cea
dintâi, cel care se roagă este lăsat să se roage numai cu puterile lui
proprii. Fără îndoială că şi
harul lui Dumnezeu îl
ajută pe
unul ca acesta, însă nu
descopere prezența Sa, ca rugătorul
să nu
se mândrească,
ci din contra să înainteze în rugăciune.
În acest timp patimile
ascunse din inimă se pun în mișcare,
silindu-l pe lucrătorul rugăciunii
la nevoința smerenie. În acest moment biruinţele
şi înfrângerile se înlocuiesc unele pe
altele, iar voința liberă a
omului și slăbiciunile
lui se arată cu totul limpezi.
În a doua perioadă,
harul lui Dumnezeu își
arată
simțit
prezența și
lucrarea sa unind mintea cu inima și dând puterea de a se
face rugăciunea fără împrăștiere
cu plâns și
cu căldură.
Rugăciunea
făcută cu
gura, oricine ar face nu va cădea cu ea în înșelarea
vrăjmașului.
De aceea mai întâi de toate să ne
ținem
tare de rugăciunea făcută cu
gura. Iar mai pe urmă şi
de aceea a minții făcută cu
smerenie în
inimă.
Chiar și în timpul lucrurilor
tale obișnuite, în adâncul sufletului tău să rostești
cu frică și
cu credință: „ Doamne Iisuse
Hristoase Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă pe mine păcătosul”.
Să nu
fii fără de
frică în timpul rugăciunii
nici o clipă. Dacă nu vrei să te
rogi, înseamnă că nu vrei să fii cu Dumnezeu și să fii fiul Lui. Rugăciunea
lui Iisus, ne spun Sfinții Părinți,
este respirația sufletului tău. Dacă nu pot să stai
mult la rugăciune cu trupul, îndeletnicește-te atunci cu rugăciunea minții și a inimii. Mai mult ca
orice păzește-ți
gura de vorbărie deșartă și
de mândrie. Căci
nimic nu pune atâta
piedică
inimii și căldurii
din inimă ca vorbărie
deşartă.
Deci inima este comoara ascunsă a minții.
Iar Dumnezeu a trimis pe Duhul Său în inimile noastre.
Deci cel care are mintea afară din inimă
este în afara Împărăției
lui Dumnezeu, care se află în inimă.
Sfântul Isaac Sirul
spune că: „Diavolul se nevoiește să spurce necontenit
rugăciunea inimii, apoi
apleacă mintea noastră ca să defaime vremea
cuvenită rugăciunii și pravelele creștine, pe care suntem
datori să o facem”.
Preasfinţitul PETRU
Episcopul de Ungheni
şi Nisporeni
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu