De ce femeia credincioasă niciodată nu va zice că în Biserică drepturile ei
au fost încălcate
§
Există
în Biserică discriminarea femeilor?
§
În Biserica Ortodoxă nu există discriminarea femeilor și nici nu poate exista, fiindcă
Biserica în primul rând se conduce de cuvântul lui Dumnezeu. Anume în Noul
Testament, pentru prima dată în istoria umanității se accentuează egalitatea de
gen. Creștinismul a vestit întregii lumi că, odată cu
venirea Mântuitorului pe pământ umanitatea a ajuns la cel mai înalt nivel de
dezvoltare. Şi sfântul apostol Pavel scrie: „Nu mai este nici parte bărbătească, nici parte femeiască, fiindcă toţi
sunteţi una în Hristos Iisus” (Gal. 3, 28).
§
Activiștii mișcărilor feministe învinuiesc Biserica în discriminarea femeilor pe
parcursul a mai multor secole. De unde a apărut o astfel de părere (viziune) ?
§
Astfel de păreri, probabil, au apărut din cauză tâlcuirii incorectă a
cuvintelor sfântului apostol Pavel din prima epistolă către corinteni: „Femeile voastre să tacă în biserică” (1 Cor. 14, 34). Întâlnind în Sfânta
Scriptură aceste cuvinte, membrii diferitor mișcări se stăruie să învinuiască
Biserica în lipsa stimei față de femei, în încălcarea drepturilor și a libertății. Însă aceste cuvinte a
apostolului nu zic despre aceea, în ce ne învinuiesc cei, care caută pretext
pentru a arunca încă o piatră în Biserică. Sfântul ierarh Ioan Gură de Aur, tâlcuind
această frază a apostolului Pavel, zice că femeilor li se interzice nu numai a
vorbi, dar și a vorbi fără folos. Din istoria Bisericii aflăm
că primii propovăduitori ai creștinismului au fost nu numai bărbații – apostolii, dar și femeile – mironosițele și însuși Preasfânta Născătoare de
Dumnezeu. Așadar, Biserica niciodată nu a interzis și nu a încurcat femeilor să
propovăduiască oamenilor vestea cea bună despre Hristos. Mai mare slujire ca
aceasta nu există.
§
Este
posibil a fi ortodox și feministă?
§
Ca să răspundem la această întrebare trebuie să decidem ce înțelegem sub termenul „feminism”.
Cea mai simplă definiţie a acestui cuvânt este: „mişcare pentru obţinerea
egalităţii în drepturi a femeilor cu bărbaţii”. În aşa caz, ortodoxia nu este
împotriva feminismului, fiindcă Biserica Ortodoxă învață că Hristos a venit să
mântuiască și bărbații și femeile.
Biserica a zis și va zice precum că, omul este ființă liberă. Ea a afirmat faptul că și bărbații, și femeile au aceleași drepturi politice, sociale și economice. În „Fundamentele
Concepţiei Sociale a Bisericii Ortodoxe Ruse” este menționat următorul lucru: „bărbatul și femeia sunt două moduri de
existență într-o unică”. Ei sunt egali şi vrednici de
aceeaşi cinstire, fiindcă ambii în mod egal sunt purtători de chipul lui
Dumnezeu şi de demnitatea fiinţei umane.
În acelaşi timp apare şi o întrebare: ce nu le ajunge femeilor
contemporane? Împotriva cărei inegalități ele se luptă astăzi? Dacă nemulțumirea lor se manifestă prin
nedorința de a urma normele morale și universale (o mare parte a
feministelor susțin practica avortului, principalul argument fiind
faptul că femeia este stăpânul propriului corp, de aceea are dreptul a orândui
„ce este produs de ea” după propria dorință), atunci Biserica niciodată nu va susține așa inițiativă.
§
Se
creează impresia că feministele sunt împotriva la tot ce este scris în Biblie.
Ce părere aveți?
§
Un înțelept a zis: „Atunci când omul a început a urma
calea luptei împotriva ordinii fundamentale, deja cu mare greu va putea să
lepede calea dată”. Așa și feministele. La început nu le-a plăcut faptul că
în Sfânta Scriptură este scris că anume prin femeie s-a început căderea
omenirii, diavolul a început ispitirea de la Eva, de aceea anume femeia a fost
blestemată să nască copii în durere și să fie atrasă către bărbatul său.
Mai târziu nu le-a plăcut comportamentul față de femei în Vechiul Testament,
iar la sfârșit că Dumnezeu s-a întruchipat anume în bărbat. Ca
protest feministele îndeamnă oamenii să se adreseze către Dumnezeu nu la genul
masculin, ci feminin. Este evident că afirmările sus-menționate nu pot fi primite ca
argumentare teologică, dar ca un capriciu a unui copil needucat și nemulțumit.
§
Care
sunt cerințele de bază ale feministelor? Cu ce ele nu sunt de acord în Biserică?
§
Vorbind despre pretențiile feministelor să menționăm în primul rând protestul
lor asupra faptului că, taina preoției o primesc anume bărbații, dar nu și femeile. Astfel de proteste
auzim de la persoanele care sunt departe de Biserica Ortodoxă și învățătura Ei. Foarte bine a menționat un teolog contemporan:
„Femeia se simte înjosită în Biserică numai în cazul în care ea este oaspete în
Biserică”.
Femeia credincioasă niciodată nu va zice că în Biserică drepturile ei au
fost încălcate și nu i se permite a intra în altar. Să ne amintim
despre înconjurarea lui Hristos. În ultimele clipe a vieții pământești a Mântuitorului lângă El se aflau
anume femeile. Nici Maria Magdalena, nici Marta și Maria (surorile dreptului
Lazăr), nici însuși Preasfânta Născătoare de Dumnezeu nu au zis că au
fost ofensate cu ceva, că apostolii au primit ceva mai mult decât ele. Ele au
slujit Domnului Iisus Hristos cu ce au putut: cu puterile lor, cu viețile lor, cu credința lor. Lucrurile date arată că,
pentru ele slujirea lui Dumnezeu și credința au fost de nedespărțit, dar totodată nu legate de
preoție. Preoția este slujire deosebită care cere multă
răspundere și seriozitate. Preotul răspunde nu numai de viața sa duhovnicească, dar și de viața spirituală a turmei
cuvântătoare, care i-a fost încredințată. Și faptul că Sfânta Biserică a ferit femeia de
această povară este încă o dovadă că Biserica Ortodoxă păzește femeile de o răspundere care
este peste puterile lor.
Feministele contemporane, încercând să demonstreze dreptatea lor, prezintă
ca argument preoția femeilor în protestantism. Dar să nu uităm că în
comunitățile protestante femeia pastor nu este preot în înțelegerea noastră. Ea nu este chip
al lui Hristos, fiindcă în protestantism nu se oficiază acele taine și rânduieli, pe care este chemat
să le săvârșească preotul. Pastorul protestant este în primul
rând un învățător, care tâlcuiește enoriașilor Sfânta Scriptură și rostește predici. Această funcție în Biserica Ortodoxă o poate
îndeplini și femeia. Cel mai adesea ea și o îndeplinește, fiindcă majoritatea
profesorilor din școlile duminicale sunt femei.
Andrei Muzolf, profesor al Academiei Teologice din Kiev,
Biserica Ortodoxă Ucraineană
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu