Legăturile trupeşti dinaintea
căsătoriei sunt fărădelege înaintea lui Dumnezeu
Cum să-i convingem să nu se
lipsească de „acest mare dar“ al Sfintei Taine a Cununiei?
Este foarte greu. Eu încerc să le
explic că lucrurile trebuie puse la locul lor. Cei care trăiesc necununaţi au
imunitatea duhovnicească foarte scăzută. Când au o problemă sufletească, se
clatină foarte uşor şi ajung într-un târziu şi la preot. Atunci doresc să se
facă „o minune“, apoi să-şi continue nestingheriţi stilul de viaţă. De
multe ori, membrii familiei au o mare parte de vină.
Îmi povestea o tânără despre
vărul ei: „Are vreo treizeci de ani, serviciu bun, mama-i găteşte, îl ţine ca
pe un prinţ, iar el are diverse aventuri şi nici nu se gândeşte să se
căsătorească“. Legătura trupească, o zi înainte de cununie, e un mare păcat,
însă o zi după, are binecuvântare. Alţii motivează că nu au bani să facă nunta.
Le spui că nu le iei nici un ban, numai să se cunune… Alţii spun că nu au timp.
Le spui că slujba nu durează mai mult de o oră… E o luptă teribilă a mediului
de viaţă modernist împotriva familiei. De aceea le recomand să citească
mărturii care le pot trezi „neliniştea cea bună“. Soluţii există. Anul trecut,
m-au impresionat doi tineri aflaţi la studii postuniversitare, care, deşi
locuiseră în acelaşi apartament, au trăit în curăţie vreme de mai bine de un
an, ca frate şi soră, după ce s-au spovedit la un părinte duhovnic care le-a
spus că legăturile trupeşti dinaintea căsătoriei sunt fărădelege înaintea lui
Dumnezeu.
Ce legătură există între cununia
civilă şi cea religioasă? Ce reprezintă una şi ce reprezintă cealaltă?
Pentru mine, ele reprezintă două
feţe ale aceleiaşi realităţi. Şi atunci, dumneavoastră o să mă întrebaţi: „Dacă
este aşa, atunci de ce se oficiază separat?“ sau „De ce preoţii Bisericii nu
săvârşesc cununia fără actul de căsătorie de la primărie?“. Până în secolul al
XIX-lea lucrurile erau foarte simple. Căsătoria religioasă crea efecte civile
pentru credincioşii Bisericii. Adică, veneai la biserică, primeai Taina
Cununiei şi ieşeai din biserică soţ şi soţie, şi în faţa lui Dumnezeu, dar şi
în faţa legii. Dumnezeu binecuvânta, iar legea recunoştea „ceea ce Dumnezeu a
unit“. Lucrurile încă stau şi astăzi aşa în Grecia. La noi, căsătoria civilă a
fost introdusă prin Codul civil din 1864. Această schimbare a însemnat
separarea, dar şi inversarea ordinii logice a celor două acte. Cuza a luat
registrele de stare civilă din tinda Bisericii şi le-a predat statului.
Efectele se simt şi astăzi. Există cazuri de oameni care au copii şi nepoţi,
dar încă nu s-au cununat religios pentru că „nu au găsit încă momentul“. Problema
cea mai mare este cum ajungem să înţelegem ce înseamnă prezenţa binecuvântării
dumnezeieşti, a harului Sfântului Duh în viaţa noastră. Ce înseamnă pentru noi
„viaţa în Hristos“? Dacă tinerii ar conştientiza că împărtăşirea cu Sfintele
Taine este cea mai mare binecuvântare pentru un creştin, atunci, în clipa în
care le spui celor doi că cei care trăiesc necununaţi, adică în desfrânare, nu
se pot împărtăşi cu Trupul şi Sângele lui Hristos, imediat ei ar încerca să
schimbe această situaţie. Oare nu acesta era secretul fericirii şi trăiniciei
căsătoriilor bunicilor noştri evlavioşi?
Depinde cum dorim să privim
lucrurile. Din perspectiva Sfintelor Canoane, căsătoria civilă fără cea
religioasă nu are valoare, iar pentru legile statului român cununia religioasă
în sine nu produce efecte juridice. Aceasta este situaţia în care ne aflăm.
Cred că cel mai firesc ar fi, pentru membrii Bisericii, să aibă posibilitatea
ca să primească certificatul de căsătorie la sfârşitul slujbei de la Biserică.
Iar pentru cei din afara Bisericii, rămâne căsătoria civilă.
Totuşi, până atunci, nu putem
decât să urmăm calea „clasică“: ne căsătorim civil, iar în continuare religios.
Ca o tradiţie frumoasă a generaţiei de după 1989, în ultima vreme, sunt multe
tinere familii care stabilesc căsătoria civilă cu câteva minute înainte de
cununia religioasă, în pronaosul bisericii.
În vechime, concubinii erau
îngropaţi în rând cu sinucigaşii
Se răsfrâng în vreun fel asupra
copilului păcatele părinţilor necununaţi?
Bineînţeles. Dar nu în felul în
care ni-l imaginăm noi uneori, ca o pedeapsă implacabilă. Dumnezeu dă bătaia cu
milă, aşteaptă întoarcerea păcătosului.
Numai faptul că părinţii se
lipsesc de harul cununiei este o mare pierdere, pe care o resimte şi copilul.
În vechime, concubinii erau îngropaţi în rând cu sinucigaşii şi erau
consideraţi o pacoste pentru comunitate. Vă imaginaţi ruşinea copiilor unor
astfel de părinţi… De asemenea, am observat că în multe din aşa-numitele
familii mixte – în realitate, oameni necununaţi – apar foarte mari probleme la
copii: probleme psihice, nu se pot căsători… Au o suferinţă.
Ce să facă doi tineri pentru a fi
iertaţi de păcatul desfrânării (concubinaj), după ce, deja, au reuşit să se
cunune religios?
E foarte important să aibă
amândoi acelaşi duhovnic şi pot să ceară de la el sfat pentru a scăpa de
urmările traiului lor de până la cununie. Cum spunea părintele Ioanichie Bălan,
Biserica nu poate binecuvânta păcatul, dar cel care se pocăieşte sincer pentru
el dobândeşte iertarea şi binecuvântarea Domnului. Să facă milostenie, să fie
prezenţi la dumnezeiasca Liturghie. Mi se pare important să sfătuiască discret
pe prietenii şi cunoscuţii lor să urmeze calea adevărului. Sfântul Nicolae
Velimirovici spune undeva: „Vrei să fii profet? Atunci spune celui care face
binele că va ajunge bine, şi nu vei greşi niciodată; spune şi celui care face
răul că va ajunge rău, şi nu vei greşi niciodată“.
sursa: https://buna-vestire.net
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu