Iisus formează Apostoli pentru sfințirea popoarelor
Evanghelia din Duminica a II-a după Pogorârea Duhului
Sfânt Matei 4, 18-23
‘În vremea aceea, pe când Iisus umbla pe lângă Marea
Galileii, a văzut doi frați, pe Simon ce se numește Petru și pe Andrei, fratele
lui, care aruncau mreaja în mare, căci erau pescari, și le-a zis: Veniți după
Mine și vă voi face pescari de oameni. Iar ei, îndată lăsând mrejele, au mers
după El. Și de acolo, mergând mai departe, a văzut alți doi frați, pe Iacov al
lui Zevedeu și pe Ioan, fratele lui, în corabie cu Zevedeu, tatăl lor,
dregându-și mrejele, și i-a chemat. Iar ei îndată, lăsând corabia și pe tatăl
lor, au mers după El. Și a străbătut Iisus toată Galileea, învățând în
sinagogile lor și propovăduind Evanghelia Împărăției și tămăduind toată boala
și toată neputința în popor.’
Evanghelia din Duminica a doua după Rusalii ne vorbește despre chemarea la apostolat sau apostolie a
ucenicilor Mântuitorului nostru Iisus Hristos.
Chemarea la apostolat a
ucenicilor Domnului și Mântuitorului nostru Iisus Hristos este o etapă a unui
plan de mântuire a lumii pe care Dumnezeu îl are și voiește ca acest plan să devină o
împreună-lucrare a lui Dumnezeu cu oamenii. Prin chemarea ucenicilor la apostolat,
Hristos Domnul pregătește taina Bisericii. Mai întâi El
cheamă pentru misiune un grup restrâns de doisprezece ucenici care simbolizau cele doisprezece seminții ale poporului
evreu, iar apoi acești ucenici vor deveni Apostoli (trimiși sau
misionari) ai lui Hristos și vor forma nucleul conducător al Bisericii Sale.
Biserica este viața lui Hristos Cel răstignit, înviat și
înălțat la ceruri, împărtășită oamenilor
În această duminică, Sfânta
Evanghelie ne arată primii pași făcuți de Mântuitorul Iisus Hristos pentru
întemeierea Bisericii. Desigur, taina Bisericii începe odată cu Întruparea sau
Înomenirea Fiului lui Dumnezeu, când firii Lui omenești se comunică sau se
împărtășește viața Sa dumnezeiască. Dar ceea ce se realizează în Mântuitorul
Iisus Hristos ca împărtășire a vieții dumnezeiești naturii Sale omenești se
extinde apoi prin lucrarea Sfântului Duh în oamenii care vor crede în El. Această extindere a vieții lui Hristos
Dumnezeu-Omul în oameni este taina Bisericii. Biserica se întemeiază pe învățătura
Mântuitorului Iisus Hristos și pe legătura vie a oamenilor cu El. Prin urmare,
Biserica nu este întemeiată numai pe învățătura Mântuitorului Hristos, ci mai
întâi pe Persoana Lui. De aceea s-a spus că ‘Hristos este piatra cea din capul
unghiului’ (Efeseni 2, 20), adică temelia Bisericii Sale;
dar și Capul Bisericii (cf.
Coloseni 1, 18), Cel care o conduce spre Împărăția Preasfintei Treimi.
Așadar, Biserica nu este o simplă instituție
umană din lumea aceasta, înființată prin acordul mai multor oameni, cum se
înființează o societate, o asociație sau un club, ci Biserica este întemeiată din
inițiativa și prin lucrarea lui Dumnezeu pentru mântuirea oamenilor, pentru
ca viața dumnezeiască să fie împărtășită oamenilor prin harul Preasfintei
Treimi. În acest sens, Biserica trăiește din harul Domnului nostru Iisus Hristos prin
care se arată dragostea lui Dumnezeu-Tatăl și împărtășirea Sfântului Duh,
cum se vede din binecuvântarea pe care Sfântul Apostol Pavel o adresează
creștinilor din Corint (cf. II Corinteni 13, 13).
Această viață sfântă, în același timp dumnezeiască și omenească, a
Mântuitorului nostru Iisus Hristos este temelia vieții Bisericii. Dincolo de
programe pastorale, de organizarea activității misionare și social-filantropice
a Bisericii, dincolo de tot ceea ce este instituție, esențială și primordială în viața Bisericii este legătura vie și
sfințitoare a oamenilor cu Dumnezeu-Tatăl, descoperită lor de Mântuitorul Iisus
Hristos și realizată prin Duhul Sfânt.
Cine este Cel ce cheamă la Sine oameni și le schimbă
viața?
Mai întâi, Mântuitorul Iisus
Hristos Se botează de către Ioan Botezătorul în Iordan, iar odată cu botezul Său se descoperă
taina Sfintei Treimi. După o vreme de pregătire spirituală
prin post și rugăciune în pustie (cf. Matei 4, 1-11; Luca 4, 1-13; Marcu 1,
12-13;), Hristos Domnul începe să cheme și să formeze ucenici pentru apostolat
sau misiune.
Evanghelia de astăzi ne arată cum îi cheamă. El nu le promite nici averi,
nici bani, nici ranguri mari, nici viață ușoară și comodă, ci doar le spune: ‘Veniți după Mine și vă voi face
pescari de oameni’ (cf. Matei 4, 19). Nu știm cât de mult au
înțeles chemarea Lui pescarii Petru și Andrei, Iacob și Ioan, pe care îi
menționează Evanghelia de astăzi ca fiind printre primii chemați de către
Mântuitorul Iisus Hristos să-I fie ucenici. Vedem însă că, fără să-și mai facă vreun calcul, fără
să mai pună vreo întrebare, fără să negocieze, fără să pună vreo condiție,
aceștia au lăsat toate ale lor și au urmat Lui.
În mod surprinzător vedem că Iacob și Ioan, fiii lui Zevedeu, care erau
împreună cu tatăl lor, l-au lăsat singur pe acesta, ceea ce era un lucru
neobișnuit, și au mers după Iisus. Cine este acest Iisus din Nazaret Care
cheamă sau alege ucenici și schimbă vieți? Cine este Acesta Care, cu programul
sau planul Lui, schimbă orice program al zilei și al vieții obișnuite a
oamenilor? Desigur, cei care fuseseră chemați de El să devină ‘pescari de oameni’ nu
puteau înțelege toate acestea. Atunci se pune întrebarea: de ce au răspuns ei
atât de prompt la chemarea Lui? Pentru că puterea dumnezeiască a iubirii nesfârșite a lui Dumnezeu care Se
afla în Iisus Hristos i-a făcut să răspundă imediat chemării, fără condiții,
fără întrebare, fără târguială sau negociere, fără ezitare.
Îi chema Cuvântul Vieții, Cel ce a chemat din neființă la
ființă întreg universul, Cel ce a dăruit viață omului pe care l-a făcut din lut (cf. Facere 2, 7) și Cel ce cheamă pe toți oamenii la
viață veșnică. Acest adevăr al chemării la viață veșnică
s-a confirmat mai târziu, când Iisus a vorbit despre Euharistie și a spus că
dacă cineva nu mănâncă Trupul Său și nu bea sângele Său nu poate primi viața
veșnică (cf. Ioan 6, 53). Însă unii dintre cei care urmau pe Iisus numai din
curiozitate, nu cei doisprezece, au spus: ‘Greu este cuvântul acesta! Cine poate să-l asculte?’ (Ioan
6, 60) și au plecat, L-au părăsit, adică nu L-au mai urmat pe Iisus. Dar Iisus
a întrebat pe cei doisprezece ucenici aleși sau chemați de El: ‘Nu vreți și voi să vă duceți?’ Atunci
Sfântul Apostol Petru a răspuns: ‘Doamne, la cine ne vom duce? Tu ai cuvintele vieții celei
veșnice’ (Ioan 6, 68). În acel moment s-a văzut, de fapt, ce
simțeau cei doisprezece ucenici când i-a chemat Iisus la apostolat.
Au simțit
adevărul că El are în Sine cuvintele vieții veșnice. Numai harul vieții veșnice pe
care-L are Iisus Hristos în Sine, El fiind Izvorul vieții veșnice, explică
răspunsul imediat, fără condiție și fără ezitare, al celor chemați de El să-i
fie ucenici. Acest adevăr se confirmă și când Mântuitorul Iisus Hristos spune
Martei, sora prietenului Său Lazăr: ‘Eu sunt învierea și viața; cel ce crede în Mine, chiar dacă va
muri, va trăi’ (Ioan 11, 25). Va trăi veșnic cu sufletul,
chiar dacă va muri cu trupul.
Așadar, întrucât Hristos este Cuvântul vieții Care împărtășește oamenilor cuvintele
vieții veșnice, și tot El este Pâinea coborâtă din ceruri ca hrană pentru ca
oamenii să dobândească Învierea și viața veșnică, cei chemați de El la o
misiune sau lucrare sfântă Îl urmează imediat.
Predica Evangheliei Domnului era însoțită de faptele
milostivirii Sale.
Evanghelia ne mai spune că Iisus, după ce a ales primii ucenici, i-a luat
cu El și a început a binevesti Evanghelia Împărăției, nu a unei împărății lumești, pământești,
trecătoare, ci Evanghelia Împărăției cerurilor, Evanghelia Împărăției iubirii
și slavei veșnice a lui Dumnezeu. Iar deodată cu predicarea
Evangheliei vieții veșnice El vindeca orice boală și orice neputință din popor.
Predica Sa începe astfel: ‘Pocăiți-vă, căci s-a apropiat Împărăția cerurilor’ (Matei
4, 17), adică schimbați-vă felul de a fi, de a
gândi, de a trăi și de a făptui, deoarece Dumnezeu este aproape de oameni,
devenind Om printre oameni, ca pe oameni să-i apropie de Dumnezeu.
Deci predica lui Iisus, predica
pocăinței, a schimbării și sfințirii vieții oamenilor este însoțită de fapte minunate, de
vindecări, de izbăviri din stări grele. ‘El tămăduia toată boala și toată neputință în popor’ (cf.
Matei 4, 23). Prin aceasta, Hristos Domnul confirmă prin fapte ceea ce spune prin cuvinte, și
anume: că Împărăția pe care o binevestește El prin Evanghelia Sa este Împărăția
vindecării oamenilor de păcat și de moarte, este Împărăția vieții, iubirii și
fericirii veșnice. Prin vindecările săvârșite de Iisus se vede
că iubirea Sa milostivă și smerită se arată ca fiind dătătoare de lumină, de
viață, de sănătate, de libertate și de bucurie.
Iubirea Lui ridică pe oameni din păcat prin îndemnul la
pocăință, îi ridică din suferință prin vindecări de boli și prin eliberări de
demoni. Astfel, Mântuitorul
Iisus Hristos pregătește pe ucenicii Săi să înțeleagă taina Bisericii și îi
învață că la cuvântul bun trebuie să adauge și fapta cea bună de ajutorare a
semenilor, de alinare a suferinței și singurătății lor, de ridicare a lor din
starea de umilire la starea de demnitate, de schimbare a stării lor de
întristare într-o stare de bucurie și de mulțumire adusă lui Dumnezeu pentru
vindecarea pe care o primesc. Această Evanghelie a Împărăției
iubirii lui Dumnezeu a fost ascultată, trăită și transmisă de-a lungul
veacurilor mai ales de către Sfinții lui Dumnezeu din neamuri diferite.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu