Oamenii de
obicei au iluzia că cel mai bun mod de a alunga vinovăția pe care o simt față
de alegerile lor interioare este să dea vina pe ceilalți, deseori acuzându-i
pentru sentimentele lor de inferioritate, care cu ușurință și superficialitate
sunt localizate în ceilalți. Îi învinuiesc pe ceilalți cu înverșunare, sperând
inconștient că se vor descărca de povara propriei vinovății pentru greșelile,
imperfecțiunile și neglijențele prin care de obicei fără să-și dea seama au
rănit lăuntric sentimentul coeziunii și siguranței psihice.
Însă se
întâmplă exact invers: după fiecare „bârfă” agresivă, după fiecare critică
răuvoitoare, se simt totdeauna mai goi. Doar puțini se simt mai nevinovați.
Sunt chiar mai expuși și neapărați în conflictele și dialogurile lor
interioare. Chiar mai insuficienți existențial și mai incapabili să argumenteze
și să dea sens alegerilor lor.
Dimpotrivă
și doar aparent, paradoxal, atunci când începe să-și asume răspunderea părților
lor „păcătoase”, adică a mobilelor lor nevrotice, care revendică superficial
(fiecare în contul său) „autoîndumnezeirea”, când încep să recunoască cioburile
imaginii de sine problematizate în loc să le arunce, nepăsători pe spatele
semenilor lor lipsiți de apărare, când încep să se implice cu adevărat și să ia
pe propriii umeri neputințele și eșecurile lor, atunci încetează pe nesimțite
să le mai proiecteze asupra altora. Încetează să-i mai învinuiască cu ușurință.
Pretențiile lor agresive ca ceilalți să fie „perfecți” se atenuează,
întorcându-se cu bunăvoință de acum spre sinele lor. Simultan dialogurile
interioare se liniștesc și perspectiva „venerării” ego-ului lor își schimbă sensul. Îndoiala
interioară devine stimul al autocunoașterii eficiente, al autoacceptării și
împăcării cu părțile lor „păcătoase”.
Din
momentul în care îmbrățișează lăuntric, cu dispoziție de iubire, aceste măști
vulnerabile ale lor, nu mai văd motivul să nu facă și cu ceilalți oameni
același lucru. Îi utilizează pe foștii oameni răi ca pe niște oglinzi în care
văd în profunzime eșecurile lor și îmbrățișându-i pe semenii lor cunoscuți de acum, adâncesc autoacceptarea
lor. Construiesc mai statornic temeliile iertării de sine și ale cuprinderii
mai mari și mai calitative a celorlalți într-o imagine unitară: imaginea unei
lumi exterioare care corespunde calitativ cu cea interioară. A unei lumi în
care diferențele nu sunt trăite ca niște stimuli de stres (de vreme ce diferențele
reflectă rupturi).
Pentru cel
care a terminat într-o măsură satisfăcătoare pentru el puzzle-ul
autocunoașterii și suferă, în funcție de bunăvoința și pretențiile lui,
acțiunea renăscătoare a unității interioare, nu există și nu este nevoie de
fisuri și rupturi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu